Slik skaper Charlotte engasjement og matteglede på kun 15 minutter
Å få alle elevene dine til å delta aktivt i matematiske samtaler og diskusjoner kan være utfordrende. For barneskolelærer og Kikora-forfatter Charlotte Ball handler det om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø. Ved å bruke Kikora Diskusjon engasjerer hun hele klassen på bare 15 minutter.
Et trygt læringsmiljø gir rom for diskusjoner
Charlotte understreker at trygghet er nøkkelen til at elevene velger å dele egne tanker og delta i diskusjoner.
– For at elevene skal tørre å komme med egne synspunkter og argumentere for løsninger, må det være et trygt miljø, forklarer hun, – relasjonen mellom lærer og elev er avgjørende, særlig på barneskolen.
– Elevene trenger å kjenne at du som lærer setter pris på at de deltar, selv om de svarer feil, sier Charlotte, som er lærer på 6. trinn på Nesoddtangen barneskole.
Feil er en viktig del av læringen
I Charlottes klasserom er ikke feil bare akseptable – de er også en ressurs.
– Vi snakker mye om det at du lærer mest av å gjøre feil, og at feil svar kan gi andre noe å tenke på. Det hjelper elevene med å reflektere videre og kanskje komme frem til riktig løsning sammen, sier hun.
Mattelæreren ser på feil som et signal om at oppgavene er på riktig nivå.
– Hvis elevene får noen feil svar, betyr det at oppgavene er passe vanskelige. Får de alltid riktig svar, kan det være for enkelt, sier hun.
Slik får hun med alle elever
En utfordring i mange klasser er at de mest aktive elevene ofte dominerer diskusjonene. Charlotte bruker derfor digitale verktøy som Kikora Diskusjon for å få med alle.
– Med Kikora Diskusjon er svarene anonyme. Det skaper trygghet, siden elevene slipper å bekymre seg for å svare korrekt, forklarer hun.
På lærerskjermen i Kikora kan hun se hvem som har svart og ikke, noe som sikrer at alle deltar.
– Når jeg ser at 23 av 23 elever har svart, vet jeg at hele klassen er med. Det gir meg også et mer helhetlig bilde av elevenes nivå fordi absolutt alle må ta stilling til oppgaven og svare hver for seg, sier Charlotte.
– Elevene blir trent opp til å diskutere matematikk på en trygg måte, og de blir også tryggere på det å bruke stemmen sin også senere når det ikke er anonymt.
Anonyme svar gir engasjement
En typisk diskusjonsøkt starter med at elevene svarer anonymt på en diskusjonsoppgave i Kikora. Inne i læreverket får Charlotte opp en statistikk som viser svarene fordelt i et søylediagram.
Etter alle har svart, viser hun frem søylediagrammet til elevene, hvor svarene forblir anonyme. Dette danner grunnlaget for diskusjonen i plenum.
– Jeg får elevene til å argumentere for hvorfor noen løsninger er riktige. Selv de som har svart feil, deltar i diskusjonen og reflekterer over hva som gikk galt, forklarer hun.
– Ved å bruke tid på å diskutere både rette og gale svar får vi belyst riktige prosesser – for det kan være mye riktig tankegang i veien mot svaret, selv om svaret ble feil, sier Charlotte.
Mattelæreren mener at dette styrker elevenes evne til å reflektere over både egne og andre sine løsninger.
– Hvis mange har den samme feilen, er det fint for klassen å identifisere vanlige feil eller mønstre i tenkingen.
Charlotte understreker viktigheten med anonymitet under denne delen av diskusjonen.
Ved å diskutere både riktige og feil svar får elevene en dypere forståelse av oppgaven. Charlotte mener dette hjelper elevene med å se verdien av ulike tankemåter og strategier. Dette bidrar til å styrke mestringsfølelsen deres.
En god start på timen med Kikora Diskusjon
Charlotte pleier å kjøre en diskusjonsøkt en gang i uka, gjerne som introduksjon til et nytt tema før elevene løser oppgaver videre inne i Kikora.
– Det tar bare femten minutter å gjennomføre en diskusjonsøkt med Kikora Diskusjon, og det er veldig enkelt å sette i gang både for meg og elevene, sier hun.
Elevene logger på med en gang de kommer inn i klasserommet, som gir oss en effektiv start på timen.
– Jeg opplever at de logger seg raskere på mentalt i mattetimen siden det er så enkelt å komme i gang, sier mattelæreren.
– Det er tidsbesparende, engasjerende og meningsfullt – alt på femten minutter, sier Charlotte med et smil.
Digitale verktøy er tidsbesparende for læreren og engasjerer elevene
Bruken av digitale verktøy i undervisningen gir Charlotte flere muligheter som lærer.
– Statistikken inne i Kikora gir meg raskt innblikk i hvordan klassen ligger an. Da vet jeg hvordan vi bør bruke tiden fremover, forklarer mattelæreren.
– Jeg sparer også tid på å slippe å finne oppgaver selv og på å rette oppgaver manuelt, legger hun til.
Det beste med Kikora Diskusjon, mener Charlotte, er likevel engasjementet.
Alle kan lykkes med Kikora Diskusjon
Kikora Diskusjon gjør det enklere for Charlotte å skape trygge, interaktive og effektive matematikktimer.
– Diskusjonsverktøyet er samlende. Det gjør matteundervisningen mer inkluderende, meningsfull og spennende. Og kanskje viktigst av alt: det viser elevene at det er trygt å tørre å prøve og helt greit å gjøre feil, sier Charlotte.
Vil du prøve Kikora Diskusjon? Slik kommer du i gang:
2. Tildel et gjøremål og velg “inkluder diskusjon”
3. Trykk på “start diskusjon” når dere er klare