Slik jobber Mikael nivådifferensiert på 5. trinn

Da Mikael Selstad startet som kontaktlærer for 5. klasse på Nesoddtangen skole, la han vekt på å bli kjent med elevene, bygge gode relasjoner og skape et trygt læringsmiljø. Med en elevgruppe på ulike faglige nivåer, opplevde han det som utfordrende å nivådifferensiere. Derfor er han glad for at Kikora forenkler dette arbeidet.
Vi besøker 5B på Nesoddtangen skole, hvor Mikael er kontaktlærer. Han har jobbet som lærer i 6 år, de siste 4 som matematikklærer i barneskolen. Vi møter en livlig klasse rett etter lunsj og storefri. Barna er høyt og lavt og trenger litt tid for å roe seg ned. Mikael kjenner klassen sin godt og venter tålmodig med et lurt smil om munnen på at det roer seg. Elevene skal ha matematikktime, og han vet hvor viktig en god overgang fra friminutt til fag er.
Fokus på elevens velvære
Når vi spør Mikael om utfordringene i skolehverdagen, trekker han frem én ting: Elevene skal ha det bra og trives. Siden han skal følge dem til 7. klasse, er det ekstra viktig å bygge tillit og skape et godt læringsmiljø.

En annen utfordring han trekker frem, er tidspress og behovet for differensiering. I en travel hverdag har han sjelden tid til å lage store, rike og differensierte oppgaver. Det er et stort spenn i faglig nivå blant elevene, og alle skal få oppgaver tilpasset sitt nivå – uten å føle seg forskjellsbehandlet:
– Vi deler ikke klassen inn etter nivå. Jeg vil ikke at noen skal føle seg "satt i bås". Derfor liker jeg Kikora så godt. Elevene jobber i samme verktøy med ulike gjøremål, uten at de føler at de skiller seg ut, forteller Mikael.
Starter timen med en diskusjon
Mikael liker å starte timen med en diskusjon og synes diskusjonsverktøyet i Kikora er veldig bra. Å starte med en diskusjon er en fin måte å engasjere elevene på og få i gang den matematiske samtalen. Dagens temaer er desimaltall og brøk, samt de ulike måtene de kan skrives og forkortes på.

Når de er ferdige med oppgavene, oppsummerer Mikael i plenum. For han er det viktig å ikke umiddelbart si om svarene er riktige eller feil. Han er opptatt av at barna skal oppdage mønstre og se sammenhenger selv.
– Jeg vil høre hvordan de har tenkt, og hvorfor. Ofte er det slik at de har tenkt riktig, men svaret blir feil. Det er viktig å gi tilbakemelding på at de er på rett spor, at de har gjort en god jobb. Jeg tror dette hjelper og bidrar til å skape matteglede, sier Mikael.
Nivådifferensiering gjort enklere i Kikora
– Den nye læreplanen legger vekt på at vi skal jobbe mer tverrfaglig og gå dypere, forklarer Mikael.
Han forteller at det tidligere var flere matematikklærere på trinnet, og at de hadde en mattegruppe der de samarbeidet om opplegg og timeplan.
Han er derfor fornøyd med å bruke Kikora som læremiddel. Der finner han mange rike oppgaver som er tilpasset ulike nivåer og som er enkle å bruke i undervisningen. Elevene synes også det er morsomt, og får glede av å jobbe variert.
– Jeg trenger ikke å bruke tid på å finne eller lage flere opplegg. De som trenger et roligere tempo velger sti A, og de som trenger mer utfordringer velger sti C. Av og til tildeler jeg også gjøremål fra lavere eller høyere trinn ved behov, sier han.

– Elevene hadde ikke jobbet med Kikora tidligere, men når de av og til må jobbe på papir, blir det ramaskrik, flirer han.
Spar tid med Kikora innsikt
I en tidspresset hverdag er Kikora Innsikt uunnværlig. Med Kikora Innsikt får du en detaljert rapport om alt av elevenes arbeid. Mikael får derfor oversikt over hva elevene jobber med, hvor mye de jobber, hva de sliter med og hvor de trenger hjelp på veien.
Han sier at han bruker Kikora veldig ofte i lekser, fordi han synes det er lett å se hvor lang tid elevene har brukt og hvilket nivå de har jobbet på. Hvis noen bruker veldig kort tid, kan det være et tegn på at oppgavene er for enkle og at de jobber på et lavt nivå.
– Jeg slipper å bruke så mye tid på å finne ut hva de trenger hjelp med i timen, for det vet jeg jo på forhånd takket være Kikora! Jeg ser på leksene fredag, og starter alltid mandagen med å huke tak i de elevene som jeg så ikke fikk det til i forrige uke. Slik kan jeg hjelpe dem tidlig og unngå at misforståelser eller hull får rot, forteller han.
Avslutningsvis ønsker Mikael å si dette til nye lærere som starter med Kikora:
– Det er lurt å se på hele innholdet, inkludert nasjonale prøver, og ikke bare det trinnet man underviser i. Start gjerne undervisningen med en diskusjonsoppgave, og husk at programmet er en datamaskin som kan være pirkete, for eksempel med brøker som skal forkortes, svarer Mikael med glimt i øyet.
Sett i gang med Kikora her.