Hvordan jobber elevene i Kikora

Læremiddelet er bygget opp for å gi enkel oversikt over alt innhold, i alle temaer. Derfor deles innholdet på kjent vis som kapitler, med tilhørende delkapitler. Du vil finne tips og forslag til undervisningsopplegg til alle temaene.

Jente i et klasserom som funderer på noe.

Start

Intro

Alle temaer starter med en introduksjon. Her har vi digitalisert mange kjente, og noen glemte, konkreter. Elevene utforsker modeller, illustrasjoner og visualiseringer for å finne løsningsmetoden og blir kjent med oppgavetypene som møter dem i stiene.

Diskusjon

I de fleste temaer ligger det en eller flere oppgaver som egner seg godt til diskusjon. Ved å inkludere diskusjon kan dere sette i gang matematiske samtaler i klasserommet.

Et klasserom hvor to gutter rekker opp hånda.
En jente i et klasserom konsentrerer seg om å løse en matteoppgave på en datamaskin.

Læringsstier

Oppgavene er delt inn i tre forskjellige læringsstier, slik at elevene kan jobbe på sitt nivå. Sti A er enklere, sti B er normert nivå og sti C er mest utfordrende. Man kan alltid endre sti.

Utsjekk

Det er alltid greit å sjekke hva man kan, og derfor tildeles noen tilfeldige oppgaver fra temaet som en utsjekk. Eleven løser disse uten løpende tilbakemelding og får dem rettet når utsjekken er ferdig.

En jente og en gutt jobber med å løse matematikkoppgaver sammen.

Induktiv læreprosess

Dette sier brukerne om læremiddelet

Jeg liker umiddelbare tilbakemeldinger og synes det er veldig greit for da får jeg litt sånn mestringsfølelse. Ok, yes da er den grei, og så kan jeg gå over til neste oppgave.

Tomine
10. klasse

Elevene hadde ikke jobbet med Kikora tidligere, men nå når de av og til må jobbe litt på papir blir det sånn ramaskrik!

Mikael Selstad
Kontaktlærer, 5. klasse

Jeg liker veldig godt at jeg kan velge vanskelighetsgrad. For meg er det vanskelig med noen temaer og enklere med andre. Så når det er vanskelig, kan man velge lettere sti og når det er enkelt kan man velge vanskeligere sti.

Filip
8. klasse

Jeg liker umiddelbare tilbakemeldinger og synes det er veldig greit for da får jeg litt sånn mestringsfølelse. Ok, yes da er den grei, og så kan jeg gå over til neste oppgave.

Tomine
10. klasse

Elevene hadde ikke jobbet med Kikora tidligere, men nå når de av og til må jobbe litt på papir blir det sånn ramaskrik!

Mikael Selstad
Kontaktlærer, 5. klasse

Jeg liker veldig godt at jeg kan velge vanskelighetsgrad. For meg er det vanskelig med noen temaer og enklere med andre. Så når det er vanskelig, kan man velge lettere sti og når det er enkelt kan man velge vanskeligere sti.

Filip
8. klasse